جدال میان موسیقی و روحانیت گویی پایانی ندارد. بعد از اینکه ماجرای برگزاری کنسرتهای موسیقی نقل محافل بود و پای برخی از مراجع را نیز به ماجرا کشاند، این بار طلبهی جوانی، علیه کنسرت موسیقی اقدامی انجام داده و آتش مواجهه روحانیت و موسیقی را بار دیگر افروخته کرده است. مراجع عظام تقلید اما در خصوص حکم موسیقی، اختلاف دیدگاههایی دارند. برخی از آنها، از حُرمت انواع موسیقی سخن گفتهاند. آیت الله سید صادق روحانی از آن جمله است. ایشان در جلد دوم از کتاب منهاج الفقاهه با ذکر روایتی از امام رضا (ع) عنوان میکنند که موسیقی و استفاده از آلات لهو و لعب حرام است و این عمل از گناهان کبیره محسوب میشود. ایشان معتقد است که روایات در نهی استفاده از وسائل و آلات لهو تأکید بسیاری دارد و در بعضی از آنها آمده است که اولین کسی که استفاده از آلات لهو را پایه گذاری کرد، ابلیس بود و هر چه از این آلات یافت شود، بازگشت آن به ابلیس است. آیت الله روحانی بر این باورند که خرید و فروش آلات موسیقی نیز حرام است. چه این آلات مناسب مجالس طرب باشد یا نباشد. حتی اگر در مجالس دینی و ذکر مصیبت از این وسایل استفاده شود، حرمت دارد، بلکه در این گونه مجالس حرمتش افزون میشود.
در مقابلِ این رویکرد که موسیقی را داری حرمت ذاتی میداند اما دیدگاهی در میان برخی مراجع وجود دارد که حرمت ذاتی برای موسیقی قائل نیستند. آیت الله یوسف صانعی معتقد است که اگر چه در وضوح و صراحت روایات بر حرمت غنا هیچ شکی نیست، اما اینکه این حکم صریح و روشن بر کدام یک از مصادیق غنا حمل شده معلوم نیست. به عبارت دیگر، موضوع این حکم روشن نیست که آیا منظور مطلق غنا است و یا اینکه اشاره به موارد خاصی دارد. ایشان سپس با نقل رأیهای حضرات محمد حسین کاشف الغطاء، سید ماجد بحرانی، فیض کاشانی، سید مهدی کشمیری و دیگرانی از فقها، عنوان میکند که آنچه از مجموع روایات رسیده در این باب روشن میشود این است که حرمت غنا و آنچه مربوط به آن است، مثل اُجرت و آموزش و گوش دادن و خرید و فروش و همهی این امور، به آنچه که در زمان بنی امیه و بنی عباس متداول و شناخته شده بوده اختصاص دارد و نمیتوان آن را به زمان حال تعمیم داد. به باور وی، اشارهی ائمه به مجالس غنا، ناظر به برپایی مجالس خاصی از ساز و آواز بوده که کنیزکان حضور داشتند و مشروب خواری و لهو و لعب به پا میکردهاند. آیت الله صانعی سپس اینگونه حکم میکند که غنا مطلقاً حرام نبوده و فقط گونهای خاص از آن حرام میباشد.
در میان فقها اما برخی نیز رویکردی عرفانی به موسیقی را برگزیدهاند. آیت الله جوادی آملی به سخن ابن سینا استناد میکند که گفته بود: "گاهی عارف به آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را موعظه کند". جوادی آملی معتقد است که آهنگهای طرب انگیز خوی حیوانی را در انسان زنده میکند، اما برخی آهنگها خوی فرشته منشی را در آدم احیا میکند و به انسان سبکباری میدهد و بشر را از شهوت و غضب دور میکند. وی سه نحوه از موسیقی را از یکدیگر تفکیک میکند. 1- موسیقیهایی که حالتی روحانی را در انسان ایجاد میکند که اشکال ندارد. 2-موسیقیهایی که به مجالس لهو و لعب اختصاص داد و شهوت را تحریک میکند که این دسته نامشروع است.3- دستهای از موسیقیها مشکوک است. به این آهنگهای مشکوک نیز نباید گوش داد.
در این میان اما برخی از روحانیون نیز از ابراز نظر صریح ابا کردهاند. علامه طباطبایی نقل کرده است که برادرش، سید حسن الهی، کتابی را در خصوص موسیقی نوشته است. "برادر ما راجع به تأثیر صدا و کیفیت آهنگها و تأثیر آن در روح و تأثیر لالایی برای کودکان که آنها را به خواب میبرد، و به طور کلی از اسرار علم موسیقی و روابط معنوی روح با صداها و طنینهای وارده در گوش، کتابی نوشتند، که انصافاً رساله نفیسی بود؛ و تا به حال در دنیای امروز بی نظیر و از هر جهت بدیع و بی سابقه بود. لیکن بعد از اتمام رساله، خوف آن را پیدا کرد که به دست نا اهل از ابناء زمان و حکام جائر بیفتد، و از آن حکومتهای غیر مشروع دنیای امروز استفاده و بهره برداری کنند، لذا آن را به کلی مفقود کردند."(مهر تابان، ص24)
این اقدام سید محمد حسن الهی طباطبایی نشان از حساسیتهای موسیقی دارد. ابزاری که میتواند گاه به سمت لهو میل کند و گاه به موعظهای حسنه بدل شود.
این متن در سایت مباحثات منتشر شد.
سلام،
مگر قرائت قرآن با صدای خوش غنا نیست؟ چرا این علما با هر چیزی را که مردم را شاد می کند، دشمنند؟ باشد که روزی در مسجدها بنوازند و برقصند، و علما هم نظاره گر باشند. علما برای سیر کردن شکمشان مجبورند پیرو مردم باشند.