راه دشوار تربیت فرزندان

Image result for ‫ملکیان‬‎

در جوامعی که گذار از سنت به مدرنیته را از سر می­گذرانند، بخشی از جامعه سودای سنت دارند و برخی به دنبال مدرنیته در حرکتند. در این جوامع، تربیت فرزندان نیز امری دشوار می­گردد. برخی به تعالیم سنتی دل می­بندند و برخی در تلاشند تا آموزه­های جدید را در تربیت به کار گیرند. اخیراً مصطفی ملکیان در مشهد سخنرانی کرده و برخی از شیوه­های تربیت فرزندان در دنیای جدید را عنوان کرده است. ملکیان که پیش از این در خصوص فرزندآوری مباحثی را طرح کرده و چالشهایی را ایجاد کرده بود، این بار راهکارهایی را برای تربیت فرزندان ارائه داده است. او والدین را به این مهم توجه داده که ابتدا سِنخ روانی فرزندشان را بیابند و بر اساس آن به تربیت و تعیین رشته تحصیلی و شغلی او اقدام کنند. وی همچنین گفته است که فرزندانتان را از همان ابتدا برای زندگی در جهانی بی ثبات آماده کنید. به فرزندانتان بگویید محبوبیتی که امروز در بین دوستانت و پیش معلمت داری، یا خشمی که امروز دوستانت و معلمت به تو دارند ثبات ندارد. فرزندان باید بدانند در جهانی بی ثبات زندگی می­کنند و در این جهان، دلبستگی امری خطا است.

 تأکید دیگر ملکیان بر این بوده که تعلیم و تربیت کودکان باید به گونه­ای باشد که آنان به "فرآیند"، تشویق شوند نه "فرآورده". او گفته است که باید به فرزندانمان بگوییم که برای رسیدن به موفقیت، تو باید تمام تلاش و کوشش خودت را بکنی اما اینکه فرآورده­ات چه باشد فقط به تلاش تو بستگی دارد. باید به فرزند گفت که تو برای موفق شدن در کاری که انجامش را بر عهده گرفته­ای چاره­ای جز تلاش نداری؛ اما معنی­اش این نیست که حتماً به نتیجه می­رسی. وی در پایان سخنان خود نیز نکته­ای را بیان کرده که می­تواند برای والدین در خور تأمل باشد. وی گفته است که از یونان قدیم تا به امروز متفکرانی بوده­ و هستند که معتقدند این کودکان هستند که باید والدین خود را تربیت کنند؛ چرا که آنان به طبیعت و واقعیت نزدیک­ترند. او گفته است که انسانها هر چه بزرگتر می­شوند از واقعیت و طبیعت خود دورتر می­شوند و از این نظریه در فلسفه اخلاق با نام "ادلّه گهواره" نام می­برند.

Image result for ‫سروش دباغ‬‎

توجه به تربیت فرزندان مورد توجه سروش دباغ نیز قرار گرفته است. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تربیت فرزندان و مطیع نبودن آنها در روزگار کنونی، گفته است که والدین می­باید برای عملی که انجام می­دهند، پاسخهای قانع کننده­ای برای فرزندان داشته باشند و از موضع قدرت و ریاست با آنها برخورد نکنند و به امر و نهی بسنده نکرده و به تبیین اعمال و رفتار خود برای فرزندان بپردزاند. در این صورت است که ذهن پرسشگر فرزندان امروزی نیز پاسخ در خوری می­یابد.

نحوه­ ی مواجهه در تربیت فرزندان، مورد توجه محققین جهان عرب نیز قرار گرفته است. خصوصاً در جوامع اسلامی که پایی در سنت دارند و نگاهی به دنیای مدرن، رسیدن به یک رفتار معقول در تربیت فرزندان امری دشوار است. عبدالکریم بکار (1951-)- پژوهشگر سوریه­ ای- یکی از محققین این عرصه است که تربیت فرزند را در دوران جدید به یک جنگ تشبیه کرده است. 

Image result for ‫عبدالکریم بکار‬‎

وی گفته است که: آموزش، یک انسان صبور و با حوصله می­خواهد و برخی پدران و مادران بدون آنکه آمادگی بچه دار شدن را داشته باشند یا حتی صلاحیت آن را داشته باشند صاحب فرزند می­شوند. او به والدین هشدار داده و گفته است که پدران و مادران گمان می­کنند یگانه وظیفه­ ای که در قبال فرزندان خود دارند همچون وظیفه­ی دامداران است، یعنی فراهم آوردن طویله و آب و علف. اینان نسلی را تحویل جامعه می­دهند که از نظر ذهنی و روحی ناقص هستند. وی سپس نتیجه گرفته که: تولد یک فرزند بهتر از تولد دو یا چند کودک است. وی با استناد به برخی از احادیث، گفته است که مشکل ما در آخر الزمان مشکل تعداد افراد نیست، بلکه مشکل طریقه تربیت آن هاست. نسلی که درست تربیت نشود و آن گونه که باید آموزش نبیند بیشتر شبیه ارتشی آموزش ندیده و غیر مسلّح است که نه تنها وطن را به نابودی می­کشاند، بلکه هدف قابل دسترسی برای دشمن به شمار می­رود.

Image result for ‫جوادی آملی‬‎

استفاده از شیوه ­های جدید در تربیت فرزندان اما مقبولیت عام نداشته و برخی از متفکران با آن موافقتی ندارند. به عنوان نمونه، آیت الله جوادی آملی از جمله اندیشمندانی است که معتقدند، وقتی که فرزندی، والدین خود را به خانه­ ی سالمندان می­سپارد، از آنجا ناشی می­شود که او در مهدکودک تربیت شده است. ایشان بر این باور است که چنین کودکی از مِهر و عاطفه ­ی مادری که در ابتدای زندگی می­باید از آن بهره مند گردد بی نصیب می­ماند.

به نظر می­رسد تا رسیدن به یک رویّه­ ی واحد در تربیت فرزندان خصوصاً در جوامع مسلمان، راه بلندی در پیش است.


این متن در کانال تلگرامی "راوی" منتشر شد.

نظرات 1 + ارسال نظر
خلیل چهارشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1397 ساعت 09:45 ب.ظ http://tarikhroze4.blogsky.com

سلام،

خوشبختانه تکنولژی انحصار والدین را در جوابگویی به فرزندان درهم شکسته و تیز انحصار آقایانی که داعیه نمایندگی خدا را دارند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد